Fotonabewerking – To Do, Or Not to Do
Fotonabewerking
Op internetfora zijn meerdere verhitte discussies te lezen over het wel of niet nabewerken van foto’s Er zijn mensen die zeggen dat een onbewerkte foto puurder is, en dat ze nooit foto’s na zullen bewerken. In het analoge tijdperk (met rolletjes en afdrukcentrales) was fotonabewerking voor de meeste mensen sowieso niet weggelegd. Toen ik begon met serieuze digitale fotografie bewerkte ik ook zelden een foto na. Dat wil zeggen: achteraf, op een computer. Het omzetten van het digitale signaal (RAW) naar een toonbare afbeelding (jpeg) gebeurde in mijn camera. Door mijn camera anders in te stellen kreeg ik meestal de kleur, verzadiging en scherpte die ik wilde. Een probleempje daarbij was wel dat je de instellingen goed moest hebben staan voor de foto die je wilde maken. Zo kon een landschap er gruwelijk groen, of een gezicht er gruwelijk rood uitzien als ik vergeten was mijn camera-instellingen te veranderen van “kleurrijk” naar “neutraal”.
Met camera of software?
Met het beter worden van de digitale camera, is ook de nabewerkingssoftware met sprongen vooruitgegaan. Het gebruiksgemak is verbeterd, en de resultaten ook. Bovendien waren er altijd al situaties waarin de camera tegen de limieten aan ging lopen. Een voorbeeld van zo’n situatie is een scene waarin een hoog dynamisch bereik ligt. Zeg maar: van heel donker naar heel licht. Camera’s zijn in veel beperktere mate dan ons menselijk oog in staat die verschillen te registreren. En juist daar kan fotonabewerking goede resultaten bereiken.
RAW of jpeg?
Omdat de software steeds beter en gebruiksvriendelijker wordt, fotografeer ik al langere tijd alleen nog maar in RAW. Daarbij neem ik op de koop toe dat mijn workflow wat langer duurt. Een groot voordeel voor mij is dat ik het resultaat meer naar mijn hand kan zetten. Ook jpeg bestanden zijn wel degelijk in nabewerking te manipuleren maar de speelruimte is kleiner (een RAW bestand bevat nu eenmaal meer beeldinformatie). Dat betekent uiteraard wel dat niet iedereen het resultaat mooi zal vinden. De één zal het onnatuurlijk vinden en de ander te kleurrijk.
Welke programma’s?
Voor de nabewerking gebruik ik meerdere producten. Het meeste doe ik met Adobe Lightroom. Als de foto op extreem hoge ISO waardes is gemaakt gebruik ik bij voorkeur DxO Optics Pro. Voor meer manipulatieve handelingen gebruik ik Adobe Photoshop. Voor een aantal artistiekere handelingen gebruik ik zo nu en dan de producten van Google (zoals Silver Effex Pro 2 voor krachtige zwartwit foto’s). En voor portretten gebruik ik regelmatig de software van ON1.
Voorbeeld
Als voorbeeld zijn bij dit bericht twee foto’s toegevoegd. De ene foto is alleen met Lightroom omgezet van RAW naar jpeg (en een “watermerk” toegevoegd). De andere foto is nabewerkt in DxO Optics Pro. Daarin is de foto rechtgezet, de belichting gecorrigeerd zodat het interieur van de kerk, én de gebrandschilderde ramen goed zichtbaar zijn (en degene die al eens een workshop bij mij gevolgd hebben zouden de “juffrouw van de catering” wel eens kunnen herkennen). Er is iets meer contrast en iets meer kleur in de foto gebracht en er is gebruik gemaakt van de ruisonderdrukking van DxO Optics Pro. Tot slot is de foto in Lightroom voorzien van hetzelfde watermerk, en is de foto omgezet naar jpeg. Naar mijn stellige overtuiging is er (nog) geen camera beschikbaar die een vergelijkbare foto rechtstreeks uit de camera kan laten rollen.
Recente reacties